Prý novodobé přepracování Salingerovo tématu z Kdo chytá v žitě. Nevím. Šestnáctiletý Holden Caulfield pohrdá stádností, snobskostí, malodušnost měšťáckých dospělých, kteří ho vychovávají a snaží se ho naformovat do té „správné“ společnosti. Holden prožívá své rozbouřené mládí bouřlivě, popudlivě a plnými doušky. Každá nová náctiletá generace se v něm a jeho nenávisti a pohrdání určitě najde. Nicméně je jeho vyprávění „pouze“ popisem jeho pocitů během několika dní, kdy je vlastně na útěku z domova, ze školy, před autoritami a před sebou samým. Vyjma identifikace s pocitem silného rozčarování, že ten dospělý život, na který se tolik těšil, je jenom jedno trapné pokrytecké ztuchlé, zkostnatělé divadlo bez skutečných emocí, jsem se nedočkala rozhřešení…

          Hledání Aljašky se s hledáním sebe sama ve světě na prahu dospělého vyrovnává jinak, a pro mě osobně mnohem lákavěji a lépe. Ze svého dětského světa v bezpečné náručí rodičů odjíždí Miles Halter na internátní školu Culver Creek „na zkušenou“. V bývalé škole nebyl moc oblíbený, asi pro svou vyšší inteligenci, značnou zvídavost, hloubavost a zájem v poslední slova slavných mrtvých. Od nové školy si slibuje nový začátek, nový start, nového Milese.

          Jeho spolubydlící ho seznamuje s Aljaškou Youngovou, Aljaška je personifikovaná bezstarostnost, receze a nestálost mládí. Aljaška si poměrně nepochopitelně oblíbí Milese a ten je zcela pochopitelně fascinován její osobou, jako je můra oslněná světlem petrolejové lampy. Bohužel a naštěstí z jejich vztahu neshoří Miles z Aljaščina žáru, ale ona sama sebe zahubí svou spontaneitou, nestabilitou a prchlivostí.

          „Myslel jsem na to, že kdyby lidi byli déšť, já bych byl mrholení a ona hurikán.“

          Miles v Aljašce poznává chuť první cigarety a prvního drinku, sílu prvního přátelství a pachuť první lásky pomíjivé ale ovlivňující každou další, která přijde. Miles milující poslední slova se rozhodne pátrat po těch Aljaščiných , protože si je jist, že právě v nich objeví to tolik touževé velké „Možná“…

Reklamy