Tenká knížečka v tmavě modrém hávu, skvělá pocitovka před spaním. Nezabere víc než hodinu, nezabere víc času než jedna sklenka portského v mdlém světle stojací lampy v rohu za zády, v bezpečném křesle a útulné teplé dece, což je i ideální návod a popis situace v jaké se ke knížečce budu vracet.

          O spánkové paralýze jsem ještě neslyšela, ale po nastudování tety Wiki jsem zjistila, že jsem ji zažila i já, stejně jako většina populace – stav, kdy ležíte nehybně v posteli, chcete hnout nohou, chcete křičet a tělo neposlouchá – ten pocit strachu ze ztráty vlády nad svým tělem známe asi každý. Opakovaně se mi stalo, že jsem chtěla křičet, ale neměla jsem hlas, hrdlo mě pálilo výkřiky, svaly se stahovaly z námahy v křečích a zvuk stále nevycházel; často se mi u toho zdálo, že po mě lezou hadi a výhružně syčí, a já chci volat pomoc a nemůžu, až se snažit přestanu – aby mi přiblíživší se hadi nevlezli do pusy – a v té chvíli úlevy se probudím, pohnu a upadnu většinou znovu do spánku.

          Hlavní hrdinka po své zkušenosti do spánku neupadne, začne bloumat do domě, a skončí v obýváku na gauči, se sklenkou brandy a Annou Kareninou v rukou. A přestává spát. Popisuje dny, kdy jako ve snách vykonává automatické úkoly v domácnosti, stará se o syna a mluví s manželem. Z mlhy vystupuje až když rodina i dům usne, popisuje své čtenářské zážitky z opakovaného čtení známého románu, vychutnává si čokoládu, projíždí nočním (nikdy nespícím) městem a za měsíčního svitu pozoruje lodní překladiště plné dění a pohybu.

          Vyprávění začalo spánkovou paralýzou, kdy nehybné ženě podivný stařec zalévá bezednou nádobou nohy; poslední stránka končí paralýzou v bdění, kde se schovává v rozhoupaném autě a snaží se skrýt před útočníky. Kniha končí málem vprostřed věty – jako zlý sen, ze kterého se probudíme vprostřed nádechu. Opouštíme hrdinku a nevíme co se jí děje, kdo ji ohrožuje, zda se vrátí bezpečně domů a proč vlastně nepotřebuje spát. Jako s nedosněným snem – už nikdy se nám nepovede se do něj vrátit a dosnít ho do konce…

